Szczecińska Wiosna Esperancka 2014

12.04.2014

W Szczecinie zakwitły magnolie (symbol naszego miasta), a to niewątpliwy sygnał prawdziwej wiosny. Wiosny, która w tym roku oprócz pięknych kwiatów przyniosła nam reaktywację esperanckiej imprezy.

Postanowiliśmy jednak, ze każdego roku impreza otrzyma podtytuł, który będzie jednocześnie tematem przewodnim spotkania. W roku 2014. takim hasłem jest „Podziemny Szczecin”

W sobotę 12. kwietnia 2014 wielu z nas wstało wcześniej niż zwykle. Szczególnie ci, którzy do Szczecina przyjeżdżali z daleka. Ponieważ większość naszych gości wybrała podróż pociągiem, po przybyciu znaleźli się wprost na miejscu zbiórki.

Główną atrakcją tegorocznej imprezy było zwiedzanie największego w Polsce schronu przeciwatomowego, który znajduje się pod głównym dworcem kolejowym. Dlatego zbiórkę zarządziliśmy właśnie w hali dworca.

Grupa zebrana pod esperancką flagą liczyła 36 osób, co zważywszy na reaktywację imprezy uznaliśmy za sukces. Oprócz lokalnych esperantystów przybyli goście z innych regionów Polski oraz z Niemiec.

Prawie dokładnie o godzinie 10-tej przekroczyliśmy ciężkie czerwone drzwi znajdujące się pod trzecim peronem.

Pierwotnie był to schron przeciwlotniczy zbudowany w czasie drugiej wojny światowej. Do jego budowy wykorzystane stare XVIII – wieczne fortyfikacje. Po wojnie przebudowano go na schron przeciwatomowy. Do lat 90 tych odbywały się tu szkolenia obrony cywilnej

Nawet Pan przewodnik chciał mieć zdjęcie z naszą flagą!

Podziemia w czasie nalotów były schronieniem dla 5 tys. osób. Znajdują się one na głębokości 5 pięter, żelbetowe ściany i strop mają grubość niemal 3 m. Powierzchnia całkowita schronu wynosi ok. 3 tys. m kw.

Filtry do oczyszczania powietrza. Stoją tak od czasów wojny.
Jak u Barei.
Halo, Ja Oka!
Dawać mi tu Maćka! Natychmiast!
Jestem! o co chodzi?

Esperantysta?
Sala kinowa i poglądowa prezentacja wybuchu termonuklearnego.

Po wycieczce do podziemi nasza grupa przeniosła się do nieodległej restauracji STARY SZCZECIN, gdzie zaplanowaliśmy dalszą cześć spotkania. Czekał tam na nas smaczny obiad oraz ciasta upieczone przez szczecińskich esperantystów.

Drugą ważną częścią tegorocznego spotkania, która zgodnie z tematem odbyła się w pięknie urządzonej podziemnej części restauracji, była prezentacja sylwetek i twórczości szczecińskich esperanckich poetów: obecnego na imprezie Edwarda Jaśkiewicza, oraz  nieżyjącego już niestety  Jana Karwika.  Wiersze z powodzeniem czytali nasi młodzi  tegoroczni kursanci i sam autor.

Każdy z uczestników otrzymał wiosenny kotylion ze swoim imieniem, szczecińskie pocztówki oraz wydaną przez nas książeczkę z wierszami.

2014-04-15 21.42.35

Ronaldo zapraszał na swoją imprezę PONTO FESTO we Frankfurcie nad Odrą.

Resztę czasu spędziliśmy na miłych pogawędkach oraz międzynarodowym turnieju kalamburów. Szczególnie  zabawne były starania aby przez mimikę i gesty pokazać zgadywane słowo. Dla zwycięskiej drużyny przygotowaliśmy pamiątkowy puchar. Trafił on w ręce Sebastiana Kirfa przewodniczącego Niemieckiego Związku Esperantystów.

Na koniec zrobiliśmy wspólne zdjęcie i przesłaliśmy pozdrowienia dla całego świata.

Za rok kolejna impreza! Jednak będzie to cały weekend.

I jeszcze kilka wspólnych chwil na spacerze po Szczecinie